LAPORAN SEPANJANG PROGRAM
KHIDMAT BANTU
BIL
|
TARIKH
|
AKTIVITI YANG DIJALANKAN
|
CATATAN
|
1
|
20 OGOS 2014
8.30 pagi
-
5.00 petang
|
-
Guru-guru,kakitangan sokongan
dan pengawas PSS yang terlibat dalam khidmat bantu berkumpul di Pusat Sumber
Sekolah untuk memberi sokongan dan bantuan kepada pengawai BTPN,NS
-
Menjamu selera di dalam Pusat
Sumber Sekolah sambal bertukar-tukar fikiran dengan Guru Perpustakaan dan
Media dari sekolah lain yang turut membantu
-
Pegawai BTPN NS telah
mengadakan Taklimat tentang Perlaksanaan Khidmat Bantu
PERPUSTAKAAN
-
Mengenalpasti perkara dan
sudut/ruang/rak/almari yang perlu diubahsuai, dikemaskini dan diletakkan pada
tempat yang sepatutnya dan bersesuaian selaras dengan Pusat Sumber Sekolah
yang lain.
-
Kerja-kerja dimulakan dengan
membahagikan Pusat Sumber kepada tiga ruang iaitu ruang untuk Kaunter
Sirkurasi, Sudut Nilam dan ruang untuk bacaan buku.
a)
Memindahkan kaunter sirkurasi
ke tempat yang lebih sesuai dan strategic
b)
Rak-rak buku dan meja serta
perabot dipindahkan dan disusunkan seperti yang telah dirancang susun aturnya
c)
Menyusun buku-buku dalam rak
mengikut Sistem Pengelas Dewey.
d)
Membersih dan menyusun rak
dan almari ke dalam bilik stor
e)
Melabel rak-rak di dalam
perpustakaan mengikut kategori
f)
Mewujudkan rak-rak Red Spot,
Sudut Ensikklopedia, Kamus dan Sudut Nilam
g)
Berbincang mengenai hiasan
yang perlu ditambah untuk menceriakan lagi suasana dalam Pusat Sumber
Sekolah.
h)
Menyediakan kata-kata hikmat
dan menambah baikan carta organisasi perpustakaan.
MASALAH YANG DIHADAPI
-
Kami menghadapi masalah untuk
melibatkan semua guru-guru PSS kerana ada yang terlibat dengan peperiksaan
percubaan PBS tingkatan 3
PENYELESAIAN
-
menggunakan khidmat bantu
guru-guru bilik khas yang lain seperti Kaunselor Sekolah dan juga Guru ERT
sekolah SMK Warisan Puteri. Pengawas
PSS juga terpaksa ditambah bilangan bagi membantu menceriakan bilik-bilik
khas yang baru wujud.
-
Pengubahsuaian mengunakan
bahan yang sedia ada
-
Pihak BPTN juga menyediakan
bahan yang perlu ada. Pihak guru hanya perlu mencetak dan liminate bahan tersebut
REFLEKSI
-
Kerja-kerja pada hari pertama
berjalan dengan lancer kerana mendapat sokongan yang sepenuhnya dari
guru-guru yang terlibat. Mereka
menghulurkan bantuan hingga lewat petang.
Begitu juga dengan pegawai PKG yang banyak membantu dalam memberi
tunjuk ajar bagi menjadikan program tersebut berjalan dengan jayanya.
|
Taklimat
oleh Pegawai BTPN Negeri Sembilan
Kerja-kerja
Khidmat Bantu dimulakan dengan mendapat kerjasama dari pihak sekolah, PKG dan
BTPN, NS
Semua
peserta menjalankan tugas dengan kominted terhadap tugas-tugas yang telah
diamanahkan.
|
2
|
21 OGOS 2014
8.30 pagi
-
5.00 petang
|
-
Mewujudkan Sudut Nilam untuk
menjadikan lebih ceria dan menarik dibahagian belakang Perpustakaan.
-
Proses keceriaan ditambah
lagi dengan bahan yang telah disediakan
-
Membalut meja dengan
menggunakan alas meja yang sedia
-
Membentangkan permaidani di
atas lantai dibahagian ruang bacaan majalah dan juga permainan dalaman supaya
Nampak lebih selesa
-
Mewujudkan rak untu red spot
dan melabel buku-buku red spot mengikut pengkelasan system Dewey
-
Menceriakan semua bilik dan
ruang
MASALAH YANG DIHADAPI
-
Masa yang diperuntukkan
seolah tidak mencukupi kerana masih banyak lagi yang perlu ditambahbaikan.
Perbincangan untuk mengemas kini system fail juga tidak dapat dijalankan
kerana kesuntukan masa
PENYELESAIAN
-
Pihak-pihak sekolah akan
meneruskan kerja-kerja yang masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.
Pegawai BTPN NS akan dating kesekolah semula untuk menjalan perbincangan
system fail
REFLEKSI
-
Semua yang terlibat dalam
Program Khidmat Bantu telah memberikan
kerjasama dan komited dalam tugad yang telah diamanahkan. Walaupun masih
terdapat sedikit kerja yang perlu diteruskan namun pihak sekolah amat berpuas
hati dan berterima kasih ke atas Program Khidmat Bantu ini kerana telah
menjadikan Pusat Sumber Sekolah SMK Warisan Puteri telah berubah sepenuhnya
dan menjadikan perpustakaan kami lebih menarik seperti sebelumnya.
|
Semua
peserta menjalankan tugas dengan kominted terhadap tugas-tugas yang telah
diamanahkan
|
No comments:
Post a Comment